Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Szakgimnáziuma és Gimnáziuma

Boronkays tanárok a CERN-ben - IV.

2011-10-29 12:00:00

Az idén augusztusban közel negyven, ismereteit bővíteni kívánó, lelkes csoport tagjaként két Boronkays tanárJendrék Miklós és Jendrék Gabriella – is részt vett az Eötvös  Loránd Fizikai Társulat által meghirdetett egyhetes Cerni továbbképzésen. (A cikksorozat 4. része.)

CERN egy magyar szakos szemszögéből 

 
Sokszor hangoztatom tanítványaimnak, hogy, az evidenciák megértése a legnagyobb dolog.
Ha egy tőmondatban kéne összegeznem a CERN-i kirándulást, azt mondanám: ott értettem meg, mit jelent iskolánk jelmondataként választott szentencia: „A tudás hatalom”. Mindez  furcsának tűnhet egy tanártól, aki 29 tanítással eltöltött évet tudhat a háta mögött. És mégis, a CERN-ben töltött egy hét alatt éreztem át teljes valójában Vörösmarty szavait,  mikor Az Éj monológjában ezt mondja:
 
„Az ember feljő, lelke fényfolyam,
A nagy mindenség benne tűkrözik…
Kiirthatatlan vággyal, amíg él
Túr és tűnődik, tudni, tenni tör;
 
Magyartanárként (ez már szakmai ártalom) egymás után idetolakodnak azok az idézetek, melyek érzik létjogosultságukat az adott témában. Hát engedek a kísértésnek, és Dante  idevágó gondolatát is leírom:
 
„Gondoljatok az emberi erőre:
nem születtetek tengni, mint az állat,
hanem tudni és haladni előre!”
 
 
9. ábra. A két Pásztor Gabriella
 
A tanár nemcsak tanít, hanem nevel is. Ez hatványozottan igaz egy fejlett beszédkészséggel megáldott magyar szakos esetében, aki a tananyagra támaszkodva szuggesztív képességeit is latba vetve tudja az értékeket közvetíteni. A „reálosoktól” eltérően nem a racionalitás, hanem az érzelmekre gyakorolt befolyás leghatékonyabb fegyverünk. Viszont, a  fegyverbe muníció kell: minél színesebb, élményekben gazdag. A CERN-i látogatás ilyen szempontból (is) ideálisnak bizonyult. Milyen is egy tudományos kutatóintézet egy bölcsész  szemszögéből?
Ami először szembeötlik, a pillanatok alatt felfedezhető óriási tudás és az egyszerűség. Az a közvetlenség, amellyel a magas tudományos fokozattal, komoly kutatói múlttal  rendelkező előadóink „leereszkedtek” a tanárok szintjére, felajánlották a tegeződést, mindent elkövettek annak érdekében, hogy felvértezzük magunkat a tudomány élvonalában  kutatók legfrissebb eredményeivel. Az, ahogy a magánéletüket össze tudják hangolni a munkával. A sok tehetséges fiatal, akik a nagyátlagtól merőben más értékrendet követ.
 
 
 
 
10. ábra. Üzemlátogatások
 
Az a bonyolult, első ránézésre kaotikus sokaság, amit egy-egy üzemlátogatás során szerencsénk volt megtekinteni. Nehéz első ránézésre elhinni, hogy amit látunk, az nem  összevisszaság, hanem egy összehangolt, sok ember szellemi és fizikai tevékenységének működőképes együttműködése. Nem kell szakembernek lenni ahhoz, hogy ha nem is megbecsülni,  de legalább sejteni véljük azt a gigászi munkát, ami mögötte van. Sejtésünk még inkább erősödik és kiteljesedik, amikor rádöbbenünk, hogy egymástól függetlennek tűnő  kutatólaborok között milyen bonyolult, és mégis tökéletesen koordinált a kapcsolatrendszer. Gyönyörű példája ez az emberi összefogásnak. Nincs ember, aki a teljes kutatómunka  minden mozzanatát átlátná, mindenki csak a saját kis tevékenységi köréért felelős, amit megoszt a többi munkacsoporttal, és így áll össze az egész gépezet. Ráadásul, mindez úgy  működik, hogy a húsz tagország 18 különböző nyelvet használ.
Kellemes meglepetés volt az a nyitottság is, melyet tapasztaltunk. Az érdeklődőket beengedik a kutatások helyszínére. Szabadon lehet fényképezni, videózni, és vinni a hírt a  látottakról. Ez a nyíltság nemcsak a látogatók privilégiuma, hiszen az új felfedezéseket, mérési adatokat sem titkosítják. Az eredményekről, sikerekről, kudarcokról  értesülhetünk a médián keresztül vagy a szépszámmal megjelenő publikációkból.
 
 
folytatjuk ...
 
<ugrás vissza>      |        <1. rész>       |      <ugrás előre>