Váci Szakképzési Centrum
Boronkay György
Műszaki Technikum és Gimnázium

Lipusz Kinga OKTV-győztes lett magyar nyelvből

2012-06-18 14:00:00

Nagy öröm számunkra, hogy a Boronkay életében először magyar nyelvből OKTV első helyezést ért el a 12.a osztályos Lipusz Kinga. Mivel nincs az OKTV-n magyarból gimnáziumi és szakközépiskolás kategória, a jóval magasabb óraszámban tanító gimnáziumok is büszkék lehetnének ilyen komoly eredmény esetén. Mi is büszkék vagyunk.

 

Lipusz Kinga magyartanára, Gergelyi Katalin így ítéli meg a versenyt:    
„A magyar nyelvi OKTV látszatra ijesztő feladat. Az teszi nagyon nehézzé, hogy egy tudományos értékű dolgozatot kell megírni, ettől is kevésbé népszerű, tán ezért vágnak sokkal kevesebben bele. Egyébként nagyon értelmes versenynek tartom, mert nem magolásról van szó, hanem elsősorban kutatásról. Persze komoly tudást is igényel, hiszen az első forduló a négy év anyagára épül, de ha valaki ezen átrágja magát, onnan kezdve elég nagy önállóságot kap.”
 
Honnan a magyar nyelv iránti szerelem? – kérdezem a boldog győztest.
Általános iskolában is indultam helyesírási versenyeken, már azokon is szép helyezéseket értem el, innen a nyelvtan iránti vonzalom. Itt a középiskolában is törekedtem arra, hogy a tantárgy iránti lelkesedésemet kamatoztatni tudjam. Voltak egészen szép eredményeim, a TUDOK-on voltam első díjas tizedikes koromban, A KutDiák-esszépályázaton első helyezett lettem, ott is nyelvészeti témában kutakodtam, de a legnagyobb kihívás mégis az OKTV, ahol tavaly negyedikként éppen lemaradtam a dobogóról, de idén sikerült győzni.
 
Mennyiben volt más az idei verseny a tavalyihoz képest? 
Az első forduló idén néhány ponttal jobban sikerült, a dolgozatomat tavaly és idén is nagyon jónak minősítették, a 100 pontból idén 98 pontot szereztem. Ami jelentősen más volt, az az utolsó fordulóban a szóbeli vizsga. Ez a dolgozat megvédéséből állt, tavaly nem sikerült minden kérdésre kellő összeszedettséggel válaszolnom, viszont idén jó válaszokat adtam, s a zsűri a 100 pontból 92 pontot ítélt. 
 
Milyen önálló kutatást folytatott?
A három nyelvészeti vonatkozású témából én a csoportnyelvi kutatást választottam: egy szaknyelvet kellett bemutatni különböző szempontok szerint. Én a sízés szaknyelvét vizsgáltam dolgozatomban. Megírtam a történetét a kialakulásától (a XIX. század legvégétől) egészen a mai napig. Régi és új oktatókönyveket böngésztem, azokból szedtem össze a terminológiát. A kialakult szólistát, a gyűjtést azután különböző szempontok szerint kategorizáltam. Ezeknek a kategóriáinak az elemzése volt a dolgozat lényege: hogy a terminusok milyen módon kerültek bele a szaknyelvbe, milyen változásokon mentek át alakilag és jelentésben is, összességében milyen idegen nyelvi hatások mutathatók ki. 
 
Hogyan tovább?
Már lezajlott a jelentkezés, az ELTE szabad bölcsészetet jelöltem az első helyre, mert itt lehet nyelvészeti tantárgyakat felvenni. Később mindenképpen ebben az irányban szeretnék tanulni és dolgozni: nyelvész szeretnék lenni, hiszen nagyon megszerettem.
 
További sikereket kívánunk a tantestület nevében az ifjú kutatónak, lelje örömét egész életében legnagyobb nemzeti kincsünk, az anyanyelvünk ápolásában, tudományos munkássága révén gyarapítsa mindannyiunk ismereteit ezen a területen!
 
Szilágyi Erzsébet