Polak, Węgier, dwa bratanki…

2016-04-20 08:42:11

Kósza gondolat volt, hogy elinduljunk egy Európai Uniós csapatversenyen mi négyen az osztályból. Az órákon át tartó tanulás és munka végül meghozta gyümölcsét, az országos döntőben sikerült megcsípnünk egy dobogós helyet, ezzel pedig nyertünk egy utat lengyel barátainkhoz.

Az utazók: Czakó Attila, Munkácsi Kincső, Sasvári Noémi, Zsigó Dániel

Április hatodika egy verőfényes reggellel lepett meg minket, tökéletes utazási időt biztosítva számunkra. Mikor megérkezett a busz értünk, már fent ültek útitársaink Pécsről és Veszprémből. Gyorsan hagytuk magunk mögé a dombokat, majd a magas helyeket. Először a mesébe illő Zakopane-t néztük meg, s a ködbeburkolózott Gubałówkát. Estére meg is érkeztünk a szállásunkra, Wieliczkába. Másnap miközben leereszkedtünk a sóbánya mélyére, s utána felfedeztük Krakkó nyüzsgő utcáit rájöttünk, milyen szoros kapcsolat van a két ország között. Mi sem bizonyíthatja ezt jobban, mint a megannyi legenda, ami a két népet övezi. Magyar zászlók, emléktáblák és sószobrok emlékeztetnek minket e páratlan barátságra. Különösen megható volt, mikor lengyel idegenvezetőnkkel közösen elénekeltük a magyar himnuszt Báthory István sírjánál a waweli magyarkápolnában.

Harmadnapra a felhők nehéz, mélabús tekintettel takarták el a napot. Kora reggel megérkeztünk Oświęcimbe, ahol bepillantást nyerhettünk a történelem egyik legmegrázóbb helyébe, auschwitz–birkenaui koncentrációs táborba, s méltóképp emlékezhettünk meg a második világháború áldozatairól és beszélhettünk egy magyar holokauszttúlélővel is. A nap végén pedig Krakkóban összefutottunk lengyel ismerőseinkkel, akikkel még a tél folyamán ismerkedtünk meg itthon, Budapesten miközben útbaigazítást kértek tőlünk. Milyen kicsi a világ!

A negyedik napon pedig Wroclawban, 2016 Európa kulturális fővárosban barangoltunk. A színes utcarészletekben elveszve szembesülhettünk az egyik legismertebb ténnyel, a lengyelek mély vallásosságával. A város egyik nagy terén tömeg gyűlt össze, hogy tiltakozzanak az abortusz bevezetése ellen, hiszen úgy tartják, az élet az első, történjék bármi. Érdekesség, hogy kint a fiatalok egy átbulizott péntek vagy szombat este után másnap reggel már a templomban ülnek a misén. Azokon a reggeleken az egész család, a legkisebbeket és legidősebbeket egyaránt felkarolva mennek el a templomba és utána együtt ebédelnek meg egy helyi fogadóban. Ennek ellenére aggasztóan sok a válás az országban.

Jut eszembe, az ételekről még nem is beszéltem! Gurmanok figyelem! Már csak a kulináris élvezetek miatt is érdemes meglátogatni Lengyelországot, ahol mindig az adott régió sajátosságai dominálnak, így például északon a halak, de országszerte kedveltek a káposztasaláták, illetve a gyümölcskompótok. „Smacznego!” –mondják a lengyelek az étkezések előtt.

Az utolsó nap a kalandoktól és a kedves emlékekkel telve indultunk haza. A lengyelek úgy tartják, hogy bár a magyarok és a lengyelek fája két külön törzs, gyökereik mélyen a földben mégis szorosan összefonódnak.